PARAFIA RZYMSKOKATOLICKA ŚMIŁOWO 

CMENTARZ

 

 
Boże Ojcze, Twój Syn, Jezus Chrystus przez swą śmierć zniweczył
naszą śmierć, a przez swoje zmartwychwstanie przywrócił nam
życie wieczne.
On powiedział o sobie: Jestem bramą owiec.
Jeżeli ktoś wejdzie przeze Mnie, będzie zbawiony.
On jako brama daje nam dostęp do nieba. To przez Jego mękę, śmierć i zmartwychwstanie zostało otworzone to, co zamknął
grzech pierworodny. 


Panie poświęć tę bramę cmentarną przez którą wchodzimy do naszych drogich Zmarłych.
Spraw, prosimy byśmy przechodząc przez nią pamiętali, że Bóg jest dla nas Α i Ω  – początkiem i końcem,
że wszystko jest w Bogu, i do Niego należy pierwsze i ostatnie słowo.   / 1 XI 09/

Na naszej cmentarnej bramie wykonanej przez pana Janusza Michaelisa z Jeziorek zostały umieszczone wymowne znaki: Α i Ω, pierwsza i ostatnia litera greckiego alfabetu. Wyrażają one ideę, że świat pochodzi od Chrystusa jako Logosu i zmierza do niego jako do ostatecznego celu. Podobnie jak Α i Ω obejmują w ramy cały klasyczny grecki alfabet, w symbolice biblijnej Bóg i Jezus są zasadą sensu i trwania wszystkich rzeczy.

A więc Α i Ω to symbol wszechmocy Boga jako Stwórcy - i Chrystusa, Tego który wszystko dopełnia; w Apokalipsie Jezus mówi: “Jam Alfa i Omega, Pierwszy i Ostatni, Początek i Koniec”. Cierpiącym prześladowania zwrot ten ma przypo­minać, że wszystko jest w Bogu i do niego należą pierwsze i ostatnie słowo.

Symbol alfy i omegi pojawiał się w sztuce chrześcijańskiej od IV w. Łączył się często z symbolem krzyża i monogramem Chrystusa - połączenie takie symbolizuje mądrość Chrystusa, jego bóstwo i to, że jest on zarazem człowiekiem i Bogiem zamykającym w sobie Byt i czas.

Warto o tym pamiętać przechodząc przez bramę naszego cmentarza. Oraz o tym, że ci którzy przez tę bramę zastali już przeniesieni mówią do nas: Byłem, kim jesteś. Będziesz, kim jestem.

 

REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO

Parafii rzymskokatolickiej pw. św. Małgorzaty PM i MB Szkaplerznej

w Śmiłowie

 „Ciała zmarłych powinny być traktowane z szacunkiem i miłością wypływającą z wiary i nadziei zmartwychwstania. Grzebanie zmarłych jest uczynkiem miłosierdzia względem ciała”. (KKK 2300)

§ 1

Cmentarz grzebalny jest miejscem poświeconym. Jest miejscem ciszy i modlitwy. Należy mu się cześć religijna i poszanowanie.

§ 2

Kościół oczekuje na paruzję Chrystusa. Z tego powodu nie tylko pogrzeb, lecz także pielęgnacja grobów mają charakter kultu religijnego.

§ 3

Osoby przebywające na terenie cmentarza obowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym.

§ 4

Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:

  1. zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca świętego

  2. wysypywania śmieci poza miejscem wyznaczonym

  3. wrzucania do kontenera śmieci nie pochodzących z cmentarza

  4. picia alkoholu, przebywania w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających oraz palenia papierosów

  5. samowolnego układania chodniczków

§ 5

Zarząd cmentarza /parafia/ nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także za szkody nie wynikające z zaniedbania lub zaniechania. Zaleca się ubezpieczyć pomniki we własnym zakresie od dewastacji lub kradzieży.

§ 6

Jeśli przed upływem 20 lat od dnia pochówku osoba opiekująca się grobem, nie wniesie opłaty za następne dwadzieścia lat, zarządca cmentarza ma prawo grób przekopać i użyć go do pochowania innej osoby (art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, z póź­niejszymi zmianami - Dz.U.2000 r. Nr 23, poz. 295).

§ 7

Zarządca cmentarza nie ma obowiązku szukania osób do uregulowania opłaty. Obowiązek ten spoczywa na osobach zainteresowanych grobem.

§ 8

W przypadku dochowania do istniejącego grobu lub miejsca rezerwowanego pobiera się opłatę uzupełniającą do pełnych 20 lat.

 § 9

Grób ziemny nie może być użyty przed upływem 20 lat (nie dotyczy to grobu głębinowego).

  § 10

Projekt pomnika na cmentarzu powinien być zatwierdzony przed jego wykonaniem (również napisy). Niektórzy kamieniarze oferują swym klientom na krzyżu zamiast Pana Jezusa kłosy lub różę. Jest to, łagodnie mówiąc, nie do przyjęcia. Róża na krzyżu jest znakiem gnostyckiej sekty różokrzyżowców. Dziś istnieje wiele grup i stowarzyszeń przyznających się do tradycji różokrzyżowej. Także liczne loże masońskie traktują tę tradycję częściowo jako swoją. Jeżeli jakiś kamieniarz postawił nielegalnie pomnik – bez zatwierdzenia, powinien dokonać zmiany na swój koszt.

§ 11

Prace prowadzone bez nadzoru p. Kościelnego oraz bez zezwolenia Zarządu Cmentarza uważane są jako nielegalne. Za otworzenie cmentarza oraz za nadzór przy stawianiu pomnika Zakład Kamieniarski uiszcza p. Kościelnemu odpowiednią opłatę.

§ 12

Stawiając pomnik należy złożyć w Biurze Parafialnym opłatę w wyso­kości 10% kosztów całkowitych inwestycji - zgodnie z obowiązującymi zasadami na wszystkich cmentarzach.

§ 13

W/w prace remontowo-budowlane nie mogą być wykonywane w nie­dziele i święta kościelne oraz od 29 października do 4 listopada.

§ 14

W sprawach nie uregulowanych niniejszym regulaminem ma zastosowanie ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowa­niu zmarłych (tekst jednolity Dz.U. Nr 23 poz. 295 z 2000 r. z późniejszymi zmianami). W wypadku naruszenia postanowień niniejszego regulaminu zarządcy cmentarza służą uprawnienia wynikające z obowią­zujących przepisów.

§ 15

Regulamin znajduje się w miesięczniku parafii: „Pan Łączy Nas” nr 122/09 oraz na stronie internetowej parafii:
http://malgorzata.smilowo.parafia.info/cmentarz.htm

 

Regulamin niniejszy zatwierdzony 4 stycznia 2009 r. przez Parafialną Radę Duszpasterską oraz Radę Ekonomiczną wchodzi w życie z dniem 16 stycznia 2009 r.

 

 O tych, których kochaliśmy za życia
nie zapominajmy też po śmierci

 

 

 

Pogrzeb katolicki nie przysługuje tym, którzy świadomie i dobrowolnie zerwali łączność z Kościołem lub zmarli bez pokuty w gorszących okolicznościach albo z pogardą dla religii i Kościoła, uparcie odmawiali przyjęcia sakramentów.

 

 

POMNIKI

Projekt pomnika na cmentarzu powinien być zatwierdzony przed jego wykonaniem (również napisy). Niektórzy kamieniarze oferują swym klientom na krzyżu zamiast Pana Jezusa kłosy lub różę. Jest to, łagodnie mówiąc, nie do przyjęcia. Róża na krzyżu jest znakiem gnostyckiej sekty różokrzyżowców. Dziś istnieje wiele grup i stowarzy­szeń przyznających się do tradycji różokrzyżowej. Także liczne loże masońskie traktują tę tradycję częściowo jako swoją. Jeżeli jakiś kamieniarz postawił nielegalnie pomnik – bez zatwierdze­nia, powinien dokonać zmiany na swój koszt.

 

Różokrzyżowcy, nurt łączący w sobie tradycję chrześcijańską z okultystyczną (magia, kabała, alchemia). Publiczna działalność różokrzyżowców została zapoczątkowana w 1614 roku wydaniem przez J.V. Andrae Fama Fraternitatis - manifestu precyzującego ideologię tego nurtu i sugerującego istnienie tajnego bractwa, które je kultywuje. Jego założycielem miał być Ojciec R.C., czyli Christian Rosenkreutz, którego imię i nazwisko odnosi się bezpośrednio do symboliki ruchu – róży i krzyża. Wśród licznych interpretacji tego symbolu można wskazać na związek z rzeczywistością nadprzyrodzoną (krzyż) i rzeczywistością natury (róża). Różokrzyżowcy zwracali bowiem uwagę zarówno na badania przyrodnicze, jak i na religijny do nich stosunek. Pierwsze dowody istnienia tajnego bractwa, związanego z jej ideologią, pochodzą dopiero z XVIII wieku, gdy niektóre loże wolnomularskie wprowadziły dodatkowy rytuał wtajemniczenia wysokich stopni, oparty na symbolice różokrzyżowej. Od tego czasu powstało wiele tajnych i jawnych stowarzyszeń, wśród nich największy zasięg mają Rosicrucian Fellowship (założone w 1911 roku przez M. Heindla) oraz Ancient Mystical Order Rosae Crucis (założony w 1916 roku przez S. Lewisa). Obydwie te organizacje działały również w Polsce, nawet przez jakiś czas po II wojnie światowej, dopóki nie zostały zlikwidowane na mocy ówczesnych władz. W latach 80. i 90. XX wieku zaczęły reaktywować swoja działalność.
E.A. Yates The Rosicrucian Enlightenment, Frogmore 1975 - Tadeusz Doktór
Wielka Encyklopedia PWN, Warszawa 2004, t. 24, str. 32

 

Gnostycka sekta Różokryżowców posługuje się symbolem złotego krzyża z umieszczoną pośrodku różą. Różokrzyż nawiązuje do ezoteryzmu i spirytyzmu, popularyzuje ideę reinkarnacji i transfiguracji. Głosi panteistyczną myśl o tożsamości świata duchowego i materialnego. Twierdzi, że Jezus był zwykłym człowiekiem, który poprzez doskonałość i samopoznanie dostąpił uniwersalnej świadomości Chrystusa kosmicznego. Różokrzyż to ideologia będąca mieszaniną wielu odmiennych religii i światopoglądów, doskonale wpisuje się w nurt pseudoduchowości New Age.(...)  Ta gnostycka sekta różokrzyżowców, ma powiązanie z potępioną przez Kościół masonerią. W Polsce jej centrala znajduje się we Wrocławiu.

 

MASONERIA

Kościół katolicki już w 1738 r., zaledwie dwadzieścia lat po pojawieniu się masonerii, zakazał katolikom wstępowania do organizacji masońskich. Za Klemensem XII powtórzyli to papieże Benedykt XIV w 1751 r., Klemens XIII, Pius VI i ich następcy. Leon XIII w encyklice Humanum geneus (1894) potępił skrajny racjonalizm masonerii, uznającej najwyższy autorytet rozumu ludzkiego, lekceważącej kult religijny, wiarę i Kościół, promującej relatywizm i dążącej do opanowania edukacji. W 1983 r. Kongregacja Nauki Wiary w specjalnej deklaracji podkreśliła, że wierni, którzy należą do stowarzyszeń wolnomularskich, znajdują się w stanie ciężkiego grzechu i nie mogą przyjmować Komunii świętej.

 

Śmiłowska nekropolia

Śmiłowska nekropolia tak wciąż uświetniana,
W kwiatowej poświacie, tonie każda jej strona.
Przepiękny parkan, polbruk i wymowna brama,
Strzegą, by nie zakłócić spokoju odchodzącym do Pana.

Nasi najbliżsi i bohaterowie waleczni,
W Panu zasnęli – są w Duchu Świętym bezpieczni.
W oazie zieleni i pamięci – godnie tu spoczywają
Na Miłosierdzie Zmartwychwstałego Baranka czekają!

- Maria Góral

 

Wzory tekstów na pomniki

1. „Będziemy do Niego podobni”. (1 J 3,2)
2. „Błogosławieni, którzy w Panu umierają”. (Ap 14,13)
3. „Bóg nasz jest miłosierny”. (Ps 116,5)
4. „Byłem w niewoli, a On mnie wybawił”. (Ps 116,6)
5. „Czuwajcie, bo nie znacie dnia ani godziny”. (Mt 25,13)
6. „Dni człowieka są jak trawa”. (Ps 103,15)
7. „Dobrze jest być blisko Boga”. (Ps 73,28)
8. „Do Ciebie lgnie dusza moja”. (Ps 63,2)
9. „Dusza moja oczekuje Pana”. (Ps 130,6)
10. „Dusze sprawiedliwych są w ręku Boga”. (Mądr 3,1)
11. „Gdy jestem z Tobą, nie cieszy mnie ziemia”. (Ps 73,25)
12. „Ich czyny idą wraz z nimi”. (Ap 14,13)
13. „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem”. (J 11, 25)
14. „Ja zawsze będę z Tobą”. (Ps 73,23)
15. „Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki”. (J 6,58)
16. „Miłosierny jest Pan i łaskawy”. (Ps 103,8)
17. „Nabierz odwagi i oczekuj Pana”. (Ps 27,14)
18. „Nasza ojczyzna jest w niebie”. (Flp 3,20)
19. „Niech odpoczywają od swoich trudów”. (Ap 14,13)
20. „Niech żyją w pokoju”. (Ps 122,6)
21. „Oczekuj Pana, bądź mężny”. (Ps 27,14)
22. „Oni trwają w pokoju”. (Mądr 3,3)
23. „O Panie, jestem Twoim sługą”. (Ps 116,16)
24. „Pan dał i zabrał Pan”. (Job 1,21)
25. „Pan jest łaskawy i sprawiedliwy”. (Ps 116,5)
26. „Pan jest moim Pasterzem”. (Ps 23,1)
27. „Pan moim światłem”. (Ps 27,1)
28. „Pan obrońcą mego życia”. (Ps.27,1)
29. „Pan strzeże ludzi prostego serca”. (Ps 116,6)
30. „Pokładam w Tobie nadzieję”. (Ps 25,21)
31. „Pójdziemy Do domu Pana”. (Ps 121,1)
32. Prosi o Zdrowaś Maryjo
33. Proszą o modlitwę
34. „Przeszliśmy ze śmierci do życia”. (J 3,14)
35. Tu czeka na zmartwychwstanie śp. ...
36. „Twoja łaska jest cenniejsza od życia”. (Ps 36,9)
37. „Ty udzielasz przebaczenia”. (Ps 130,4)
38. „Usta dzieci i niemowląt oddają Ci chwałą”. (Ps 8,3)
39. „Wespół z Nim żyć będziemy”. (2 Tm 2,11)
40. „Wszyscy staniemy przed trybunałem Boga”. (Rz 14,10) 
41. „W Tobie mam nadzieję”. (Ps 25,5)
42. „W Twoim ręku są moje losy”. (Ps 31,16)
43. „Wybacz mi wszystkie grzechy”. (Ps 25,18)
44. „Wy też bądźcie gotowi...” (Łk 12,40)
45. „Zamieszkam w domu Pana”. (Ps 23,6)
46. „Zmiłuj się nade mną”. (Ps 27,14)
47. Żyj w Panu i wstawiaj się za nami
48. Żyj w pokoju
49. "Cokolwiek czynisz, czyń roztropnie i patrz końca". Owidiusz
50. Czas ucieka - wieczność czeka
51. Byłem, kim jesteś. Będziesz, kim jestem.
52. Gdzie ja jestem, tam wy będziecie.

53. Do wieczności zabierzesz tyle, ile udźwignie Twoja dusza.
54. Byłeś nam radością, jesteś Boga własnością.

 

Nie zezwala się na napisy kalwińskie uznające predestynację:

Bóg tak chciał.     Taka była wola Boga itp.

  Nie może być również tekst: Powiększył grono aniołków.  

                        

 

NAJSTARSZE GROBY

 

 

Na mogile śp. Józefa wyrósł potężny dąb. Na tablicy słynnego ornitologa - profesora Juliusza Hammlinga, pomimo niemieckiego napisu, jest polski napis: Bydgoszcz.

 

 

 Opieka nad mogiłą Bohatera

 

1 września 2008 r. po Mszy św. w szkole w Śmiłowie został odśpiewany hymn narodowy: Jeszcze Polska nie zginęła, po czym p. dyrektor Teresa Strzelecka nawiązała do naszego Bohatera i oznajmiła, że powstaje KÓŁKO HISTORYCZNE, które BĘDZIE OPIEKOWAĆ SIĘ MOGIŁĄ BOHATERA. Kółko Historyczne prowadzi p. Paulina Lück.

 Od roku 2014 opiekę nad mogiłą przejęła S. K.

 

 

 

 

 

Mogiła ks. prałata Ignacego Geldnera - Powstańca Wielkopolskiego.

 

 


Aktualizacja podstrony: 09 marca 2018 14:18